dinsdag 16 mei 2017

Wat is dit?

Toen we eind 2015 onze nieuw opgezette tuin gingen inrichten, nou ja, inrichten... We zetten de picknicktafel op zijn plaats en toen liep ik tegen de oude zeskantige zandbak aan.
Wat moeten we daar nu mee? P. wil graag alles bewaren, maar daar komt, bij beperkte opslagruimte, wel eens een keer een eind aan.
Zouden we die zandbak niet kunnen gebruiken als plantenbak? Gewoon ergens op het gras.
Na enig speurwerk bepaalden we de plaats en stortten de bak vol met vier zakken compost van 40 liter.

Bij de Blokweermolen in Kinderdijk/Alblasserdam, werden op dat moment knotwilgen geknot.
P. bracht enkele takken mee, die we gebruikten voor het maken van iets dat op een takkenril lijkt.
Toen kwam ik op het idee om er zes in de zes hoeken van de voormalige zandbak te zetten.
Met een touw bonden we de toppen bij elkaar, zodat het geheel leek op een tipi. (Ik miste n.l. hoogte in de tuin.)
In het voorjaar van 2016 zaaide ik klimmende winde in de bak, die uitbundig langs de takken omhoog groeide.
Verder groeide er een courgetteplant uit een AH-moestuintje in de bak, die een aardige oogst opleverde.


In de afgelopen winter hing ik enkele zelfgemaakte vetbolletjes aan de takken.
Die waren niet zo degelijk: het waren vetbolletjes in een cupcake-papieren bakje waarin ik een touwtje had gestopt voordat het vet stolde.
De touwtjes raakten snel los en enkele vetbolletjes vielen in de compost van de bak.
In het vroege voorjaar zagen we al snel stevig groen blad uit de grond schieten.


Ik dacht aan een veel voorkomend onkruid, maar het ziet er veel serieuzer uit. Het moet iets zijn dat voortkomt uit het vogelvoer dat ik in de vetbolletjes verwerkte. Maar wat?
En nu is dat groene blad al ruim een meter hoog.
Maar wat is het eigenlijk?


Ik wil er graag andere planten in zetten, maar P. wil zien hoe dit groen zich verder gaat ontwikkelen.

Er staat één koolzaadplant tussen!

Weet iemand wat dit is?
Als je het weet, dan zou het mooi zijn als je dat aan ons zou willen doorgeven.
(P.S. Er staan op dit moment drie takken in de voormalige zandbak i.p.v. zes. Drie takken begonnen namelijk uit te lopen en we waren bang dat we er drie knotwilgen bij zouden krijgen.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten